تَنَزَّل‌ُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوح‌ُ فِیها بِإِذن‌ِ رَبِّهِم‌ مِن‌ کُل‌ِّ أَمرٍ

با توجه به اينكه تنزل فعل مضارع است ، و دلالت بر استمرار دارد ( در اصل تتنزل بوده ) روشن مى‏شود كه شب قدر مخصوص به زمان پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و نزول قرآن مجيد نبوده ، بلكه امرى است مستمر و شبى است مداوم كه در همه سال تكرار مى‏شود.

در اينكه منظور از روح كيست ؟ بعضى گفته‏اند : جبرئيل امين است كه روح الامين نيز ناميده مى‏شود ، و بعضى روح را به معنى وحى تفسير كرده‏اند ، به قرينه آيه 52 سوره شورى و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا : همانگونه كه بر پيامبران پيش وحى فرستاديم بر تو نيز به فرمان خود وحى كرديم .

بنابر اين مفهوم آيه چنين مى‏شود : فرشتگان با وحى الهى در زمينه تعيين مقدرات در آن شب نازل مى‏شوند.

در اينجا تفسير سومى وجود دارد كه از همه نزديكتر به نظر مى‏رسد ، و آن اينكه روح مخلوق عظيمى است ما فوق فرشتگان ،

چنانكه در حديثى از امام صادق (عليه‏السلام‏) نقل شده است كه شخصى از آن حضرت سؤال كرد : آيا روح همان جبرئيل است ؟ امام (عليه‏السلام‏) در پاسخ فرمود : جبرئيل من الملائكة ، و الروح اعظم من الملائكة ، ا ليس ان الله عز و جل يقول : تنزل الملائكة و الروح ؟ جبرئيل از ملائكه است ، و روح اعظم از ملائكه است ، مگر خداوند متعال نمى‏فرمايد : ملائكه و روح نازل مى‏شوند ؟

يعنى به قرينه مقابله ، اين دو با هم متفاوتند ، تفسيرهاى ديگرى نيز براى كلمه روح در اينجا ذكر شده چون دليلى براى آنها نبود از آن صرفنظر گرديد.

تفسير نمونه